148590
Book
In basket
Piękna Litera nie jest w swym założeniu kompendium wiedzy o kaligrafii. W prostej, minimalistycznej formie nawiązuje do klasycznych podręczników kaligrafii. Fani albumowych wydań nie znajdą tu nic dla siebie. Miłośnicy pięknej klasycznej litery mogą liczyć na kilka cennych wskazówek - jak pracować z literą, gdy nie ma się możliwości uczestniczenia w zajęciach, jak unikać błędów, jak nauczyć się je dostrzegać, jak ćwiczyć. Tego wszystkiego dowiedzą się czytelnicy na podstawie dwóch krojów: uncjały oraz italiki. Planowane są kolejne części, kaligrafia bowiem to piękna historia rozwoju kultury zawarta w pięknej formie litery. Pismo łacińskie, którym zapisano tysiące łacińskich słów, stanowiących podwaliny naszej kultury, wpierw na zwojach papirusowych, a później także w kodeksach pergaminowych, przechodziło pod wpływem rozmaitych czynników nieustanne przeobrażenia, które przejawiają się nie tylko w zmianie ogólnego charakteru pisma, ale także w kształtach poszczególnych liter. Pismo uncjalne, którym zajmiemy się w tym rozdziale pojawia się u schyłku III wieku po Chrystusie i jest kolejnym po kapitale alfabetem majuskulnym. Aby dobrze zrozumieć dojrzałą formę uncjały trzeba choćby krótko przypomnieć poprzedzającą ją historię pisma łacińskiego. Pierwszym łacińskim pismem kodeksowym czasów rzymskich jest kapitała. (Wprowadzenie) [tyniec.com.pl, 2017]
Availability:
Czytelnia Główna (ul. Popiełuszki 10)
Copies are only available in the library: sygn. C-003 (1 egz.)
Notes:
Tyt. grzbietowy: Uncjała, italika
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again